U mjesecu oktobru 2019. godine Asocijacija arhitekata u BiH zaključila je saradnju sa Tehničkim Univerzitetom u Brnu – odsjek arhitektura i urbanizam, Češka Republika. Saradnja će se odvijati kroz Erasmus projekat međugranične saradnje, a odnosi se na vremenski okvir od dvije godine – 2020. i 2021. godina. Predmet projekta jeste akademska saradnja i razmjena znanja izmedju TU Brno i stručnog i akademskog osoblja u BiH. Nakon prve razmjene u oktobru, donosimo vam reportažu sa druge razmjene.
U okviru programa Erasmus+, ključne akcije Erasmus mobility, sredinom januara 2020. g. članovi Asocijacije arhitekata u BiH (AABH) Nermina Zagora i Igor Kuvač su učestvovali u akademskoj posjeti Arhitektonskom fakultetu Tehničkog univerziteta u Brnu (FA BUT), koja je realizovana kroz saradnju ove dvije institucije.
Posjeta je podrazumijevala razmjenu iskustava u pristupima obrazovanju arhitekata ali i razgovore o budućoj akademskoj saradnji između arhitektonskih fakulteta Univerziteta u Sarajevu (AF UNSA) i Univerziteta u Banjoj Luci (AGGF UBL) sa FA BUT koja će se odvijati na više različitih nivoa i uključivati učešće akademskog osoblja i studenata. Nermina i Igor su učestvovali u brojnim aktivnostima među kojima su gostujuća predavanja, učešće u dvije komisije za ocjenu studentskih projekata i studija na FA BUT, kao radni sastanci na kojima su planirani naredni koraci saradnje između tri pomenute arhitektonske škole.
Izložba
Centralni dio programa posjete bila je semestralna izložba, te izbor najboljih studentskih projekata, u organizaciji SOFA (Asocijacija studenata arhitekture FA BUT). Za ovu priliku, formiran je međunarodni žiri u sastavu: dr. Nermina Zagora (predsjednica) i dr. Igor Kuvač (BiH), Mgr. Art. Danica Pišteková (Woven, Soft spaces, Slovačka) Ing. arch. Zdeněk Trefil (Ostrava, Češka), Mgr. Ing. arch. Petr Klíma (Pestuj prostor, Plzen, Češka), te studenti George Dimitrov i Pavlína Závacká (TU Brno).
Atmosfera
Samo dan pred izložbu, sale studija su bile u znaku kreativnog nereda, prepune radnih maketa, crteža, te raznih drugih artefakata, ne ulijevajući povjerenje o mogućnosti završetka projekata i njihovog izlaganja na vrijeme. Ipak, u samo jednom danu, prostori su potpuno preuređeni u kreativne izložbene postavke studija – pored maketa i plakata, projekti su predstavljeni u vidu audio i video prezentacija koje su cijelu zgradu fakulteta transformisale u umjetničku galeriju.
U studijima i zajedničkim prostorima FA BUT izloženi su projekti iz preko 20 studija svih godina I i II ciklusa, sa preko 200 projekata. Pregled i ocjena izloženih radova su realizovani u dva kruga, te su dodijeljene nagrade za 4 najbolja studentska projekta, kao i 7 specijalnih nagrada za radove i studije.
Posebnu ulogu u cijelom procesu je imala studentska organizacija SOFA, u čijoj je savršeno sinhroniziranoj organizaciji, realizovana evaluacija i proglašenje najboljih radova.
Kao najbolji presjek rada jednog arhitektonskog fakulteta, semestralna izložba je pokazala sve kvalitete studija kao i brojne karakteristike koje ga razlikuju od studija arhitekture u ostalim sredinama pa i na fakultetima u Bosni i Hercegovini.
Posebnosti
Prije svega, specifičnosti FA BUT se ogledaju u radu studenata u studio projektu, koji simulira praksu i odvija se po uzoru na rad u arhitektonskom studiju. Studiji su organizovani u zajedničkim salama pod vodstvom jednog ili više mentora, a svaki student/ica ima radno mjesto približne veličine 4 m2 (radni stol, stolicu, računar), gdje provodi svoj radni dan. Studenti različitih godina rade na projektima u okviru jedne zajedničke teme. Tako na primjer u studiju Radeka Tomana, unutar historijskog grada Polička, studenti II godine na zadatim lokacijama projektuju jednostavnije tipologije individualnih stambenih objekata, dok studenti II ciklusa projektuju složenije, mixed-use objekte i tipologije kolektivnog stanovanja.
Sloboda izbora i načina rada
Uloga profesora – voditelja studija je u osmišljavanju teme projekta i metodologije nastavnog procesa. Studentima je ponuđen veliki izbor različitih pristupa i prilika za upoznavanje eksperimentalne, istraživačke, interdisciplinarne metode rada, s jedne strane, kao i za sticanje praktičnih znanja i vještina unutar stručno-orijentiranih profila studija. Ako se neko od malo starijih čitalaca sjeća češke animirane serije A je to, koju su jugoslovenska djeca rado gledala, onda je to odlična ilustracija i primjer radoznalosti, snalažljivosti i marljivosti koji su dio mentaliteta Čeha.
Kolektivni duh
Izložbene postavke projekata u studijima istovremeno odražavaju kreativnu neformalnost i slobodu izražavanja, ali istovremeno pokazuju stručnost, ozbiljnost i visoku radnu etiku. Najviše od svega, stiče se utisak snažne kolektivne kohezije između studenata različitih godina, kao i studenata i profesora. U ovom duhu se, uprkos složenoj strukturi studio projekta, velikom broju studenata i različitim rezultatima njihovog rada, postiže nevjerovatno jedinstvo u načinu prezentacije studija i visok nivo radne produkcije rezultata, koji je već na kraju semestra, spreman za publikovanje.
Otvorenost prema kritici
Prilikom iznošenja argumentacije nagrađenih radova, kao i generalnih utisaka o izložbi, i studenti i profesori su izrazili istinsku zainteresovanost za konstruktivnu kritiku. Kolektivna izložba je prilika da se na transparentan način prikažu i usporede rezultati rada na Fakultetu, kao i da se objektivne povratne informacije eksterne komisije sačinjene od lokalnih i inostranih pedagoga i stručnjaka usmjere ka unapređenju nastavnog procesa.
Sličnosti
Pored toga što su gradovi Brno i Sarajevo kao i njihovi arhitektonski fakulteti usporedivi po broju stanovnika i studenata , arhitektonski fakulteti u BiH i FA BUT imaju i druge zajedničke karakteristike, i suočavaju se sličnim izazovima. Oni su djelimično određeni kontekstom, ali su takođe globalni. To se prije svega odnosi na otvoreno pitanje budućnosti arhitekture i načina obrazovanja arhitekata, što se odražava na otvoreni proces izmjene nastavnih planova i programa, te njihovog stalnog preispitivanja. Bez obzira što su neki procesi sporiji, a drugi brži, ili što se neki inovativni pristupi u BiH primjenjuju neformalno, a na FA BUT u uređenom sistemu, uzimajući u obzir sve uslove, rezultati rada studenata se puno ne razlikuju. Zato ih je moguće upoređivati i usklađivati kroz buduće projekte akademske razmjene i kreditne mobilnosti. Sličnosti se zatim ogledaju u usklađivanju nastavnog procesa sa zakonskom regulativom, gdje se često ispoljava inertnost u prihvatanju promjena. Nadalje, menadžment se suočava sa finansijskim izazovima, što vodi ka pritisku za upis što većeg broja studenata, dok se sa druge strane očekuje stalno povećanje kvaliteta studija. Konačno, na svim fakultetima se izražavaju ambicije podizanja nivoa internacionalizacije i postizanja što veće akademske vidljivosti fakulteta.
Lekcije
Iz svega navedenog moguće je zaključiti da je saradnja ova tri fakulteta, poželjna, potrebna i moguća, te da u oba slučaja direktno doprinosi postavljenim ciljevima iz strategija internacionalizacije. Pored podizanja nivoa kvaliteta studija, broja studenata i vidljivosti na različitim nivoima, najvažnije je iskustvo mobilnosti osoblja i studenata, koja jednako obogaćuje učesnike i odražava se na kontekst u kojem djeluju. Konačno, kada se uzme u obzir put koji visokoškolskim ustanovama u BiH predstoji na putu ka približavanju standradima EU, isustvo i podrška TU Brno su veoma važni. Zahvaljujemo se Asocijaciji arhitekata BiH na posredovanju u ostvarivanju saradnje između arhitektonskih fakulteta u Sarajevu, Banjoj Luci i Brnu.