Asocijacija arhitekata u Bosni i Hercegovini, u utorak 27.12.2016. je organizirala tribinu ‘Kako je tamo?’ u okviru Creative Industry Resort-a u Delikatesnoj radnji. Cilj ove tribine je da baci svjetlo na dilemu s kojom se svi mi koji živimo i radimo u BiH često susrećemo – kako bi bilo kada bismo se odvažili i pokušali osigurati svoju budućnost u nekoj drugoj državi, da li bismo imali bolju perspektivu i više mogućnosti za profesionalno usavršavanje? Iz tog razloga, kolege iz inostranstva koji se tamo školuju i rade godinama su pozvane na tribinu da podijele svoja iskustva, te da nam kažu ‘Kako je tamo?’.
Mirna Lončarica, inicijatorica ovog događaja je otvorila tribinu, te predstavila izlagačice i izlagača. Ideja o događaju se javila na poluformalnoj kafi članova AABH, te je i sama atmosfera tribine bila takvog tipa i poticala interakciju izlagača i publike.
Izlagači/ce na sinoćnjem događaju su bili/e:
- Aida Murtić, Architect & Doctoral Fellow, Karl Jaspers Centre for Advanced Transcultural Studies, Heidelberg, Njemačka
- Vedrana Mujezinović, Architect&Lighting Designer, Metis Lighting, Milano, Italija
- Vernes Čaušević, BArch, MArch, ARB, Founder and Director of Project V Architecture, London, UK
Aida Murtić je započela svoje izlaganje sa anegdotom o gospođi u BiH koju je srela dok je čekala u redu u pošti – naime, dotična gospođa, također iz Njemačke, je isticala kako ‘tamo’ nema čekanja u redu – što je, kako je Aida primjetila, samo jedan od primjera kanonizacije kolektivnog iskustva iz zemlje, te da je sve stvar ličnog iskustva, doživljaja i motiva. Izlaganje se fokusiralo na kolekciju pitanja s kojima se redovno susreće u interakciji s ljudima iz BiH, te poredi naš način rada i funkcionisanja u timu i način rada u timu u Njemačkom sistemu doktorskog obrazovanja – koji je u njenom slučaju uglavnom interdisciplinaran. U poređenju sa kolegama, Aida povećava svoju produktivnost kafom, dok ostatak kolega koristi aplikaciju ‘Pomodoro’, koja potiče osobu na organizaciju rada po sistemu ‘25 minuta rada, 5 minuta odmora’. Dalje, Aida je pričala o svojim počecima u Frankfurtu i Darmstadtu, te relaciji Njemačka-Francuska, gdje ne postoji razlika između Europe i EU, a najzad i o doktorskom projektu koji istražuje ‘Historicities and Heritage. U nastavku je predstavila nekoliko projekata na kojima učestvuje, poput URBAESTA, o kojem možete više pročitati ovdje. ( link http://www.urbaesta.com/) Izlaganje je, sa pomalo nostalgičnim tonom završilo sa opaskom kako ne postoji recept ili vizija, te da je pitanje motiva i lične želje ‘kako ugurati 29 kg u 23 kg[1]‘.
[1] 23 kg – limit dozvoljene mase pri putovanju avionom.
Vedrana Mujezinović je započela izlaganje dijeljenjem svog iskustva o početku u Italiji, te regulisanju vize – ‘permesso’, sa zaključkom da je država i organizacija u Italiji komplikovanija nego ovdje, budući da se nikad ne zna kad i kako se stvari završavaju. Razlog Vedraninog odlaska u Italiju je želja za usavršavanjem u polju rasvjete, te radi u METIS LIGHTING ( link http://www.metislighting.it/metis/) birou, koji se bavi isključivo projektima rasvjete, što je kod nas, inače slučaj da se radi sa izvođačem. Opisuje radnu atmosferu kao opuštenu i fokusiranu na konstantno usavršavanje, u vidu predavača i testiranja tehnologije i proizvoda, i praktični rad. Dalje, u izlaganju je predstavila nekoliko zanimljivih projekata, koji pokazuju širok dijapazon rada – od muzejskog osvjetljenja Pinacoteca di Brera (http://www.metislighting.it/metis/museum-exhibitions/pinacoteca-di-brera/) , preko projekta osvjetljenja interijera i eksterijera petospratne jahte, projekta osvjetljenja novog aerodroma u Dohi – (http://www.metislighting.it/metis/offices-publicspaces/new-doha-international-airport/), projekta osvjetljenja mosta Ponti Expo (http://www.metislighting.it/metis/urban-outdoor/ponti-expo-rho/), te prodajnih i radnih prostora Christian Dior-a (http://www.metislighting.it/metis/category/commercial/). Predavanje zaključuje sa izjavom da je njena motivacija za borbu sa talijanskim sistemom prilika za rad na ovakvim projektima!
Vernes Čaušević je odselio u London 1993. godine, a vratio se u BiH u septembru ove godine. Iskustvo obrazovanja je stekao po UK sistemu, tako da se izlaganje fokusiralo na poređenje proces postajanja arhitektom u BiH i u UK. Nije se fokusirao na izlaganje projekata –većinu projekata kojima se bavi možete pogledati na stranici arhitektonskog biroa koji je pokrenuo –PROJECT V (http://projectv-arch.com/). Dakle, kako se postaje arhitekta u UK?
The Royal Institute of British Architects – RIBA –(https://www.architecture.com/RIBA/Becomeanarchitect/Becominganarchitect.aspx ) je stručno tijelo za arhitekte, prije svega u Velikoj Britaniji, ali i na međunarodnoj razini, osnovano radi unaprjeđenja arhitekture pod svojom poveljom izdatom 1837. i dopunskom poveljom izdatom 1971. godine. RIBA sistem je poprilično rigidan i podrazumijeva kombinaciju obrazovnih stepena i radnog iskustva – RIBA Part 1 ( dodiplomski studij, 3 godine), ‘Year Out’ ( godina radnog iskustva), RIBA Part 2 ( 2 godine, univerzitetska diploma, koja varira u ovisnosti od univerziteta – Barch, Diploma, March), Stage 2 practical experience ( 2 godine, od čega je godina dana u EEA, Channel Islands ili Isle of Man pod izravnim nadzorom arhitekta), a zatim slijedi RIBA Part 3 ( završni kvalifikacijski ispit). Nakon položenog ispita se možete registrirati kao arhitekta u Architects Registration Board (ARB). Naziv ‘arhitekt’ je zakonom zaštićen, tako da javnost može biti sigurna da ima posla s pravilno kvalificiranim arhitektom. U posljednje vrijeme se počeo javljati bunt protiv RIBA sistema, zbog prekompetitivnosti u studio sistemu, gdje mentori manje podučavaju studente, a više ‘tjeraju’ svoja istraživanja kroz studente, gdje studenti polako postaju robovi sistemu promocije mentora.
Nakon predavanja, započeta je diskusija, gdje je zaključeno, na osnovu svega što smo čuli, da su najveći kvaliteti u BiH tradicionalna bosanska fleksibilnost, sa naglaskom da ne treba srozavati lične kriterije, jer je tanka granica između fleksibilnosti i divljeg zapada, zatim činjenica da je lakše u BiH napraviti ‘nešto svoje’, te da se u društvu u kojem se nalazimo nalazi više prilika da se napravi nešto drugačije i posebno ( i unatoč tom istom društvu), i najzad, sloboda, u smislu da u BiH imamo više slobode za istraživanje novih koncepata i arhitekture.
Događaj je odlično posjećen i podržan je prisustvom brojnih članova AABH, a ovom priliko želimo se zahvaliti Merselu Bujaku na suradnji.
U nastavku pogledajte galeriju fotografija sa događaja – link.