Jednom je ispričao kako je kao dijete volio da sjedi kraj prozora dok pada snijeg i zuri u pahulje dovoljno dugo i dovoljno netremice, dok mu se ne učini da lebde nepomično u zraku, a on, kanabe na kome sjedi i ostali namještaj u sobi, pa i sama soba, lete nagore, “kao u nekom nevidljivom liftu,” ka neodredivom izvorištu snijega.
Svakako da je istraživaču, željnom strukturalnih poveznica, lako iščitati u ovoj crtici iz djetinjstva Ivana Štrausa, arhitekta Štrausa u povoju: silu kontrolirane percepcije i prostornog zamišljanja. Zar nisu, na kraju, njegove “kuće” sklone letenju i lebdenju na razne načine: Muzej avijacije u Beogradu aerodinamičan je i formom i sadržajem (“kaže Bata statičar, ‘nikada nisam imao veći prostor i manje stubova’”[i]), zgrada Elektroprivrede u Sarajevu testira granice konzolnih “izleta,” a originalna verzija nebodera UNIS se, prema riječima Nedžada Kurte, “rastače” u zraku i višestruko ostvaruje “princip lebdenja” visokih objekata.[ii]
Iako je sam autor znao da slikovito bukvalizira ove tendencije svoje arhitekture (“moje se kuće uvijek uzdižu, rijetko kada pužu terenom”), teško je, naročito dok se stoji u sjeni Štrausovih struktura, ne upitati o tehnologiji ovog uzdizanja – svakako gradjevinskoj, ali i onoj široj, društvenoj.
Moguće je zamisliti da je Ivan Štraus čitao francuskog filozofa tehnologije Gilberta Simondona – ne samo zbog bogate lične biblioteke i privilegije kućne usluge prevodioca i lektora za francuski jezik u liku njegove voljene supruge Nermine, već i zbog mnogostrukog afiniteta u razmatranju tehnoloških egzistencija koji su izmedju ovih entuzijasta tehnologije uočljivi. Simondon, čiji je fragment doktorske teze objavljen upravo u godini Štrausovog diplomiranja na Arhitektonskom fakultetu u Sarajevu (1958), razmatrao je “načine postojanja tehničkih objekata”[iii] kao ravnopravnih protagonista kulturnog života, a ekonomske i društvene faktore vidio kao povezive jedino kroz “tehnički vodjenu organizaciju.”[iv]
Aktualiziranje ovih teza u skorašnjim arhitektonsko-teoretskim diskusijama[v] nije jedini razlog za razumijevanje značaja Štrausovog djela mjereći razne načine njegovog nastanka zahvaljujući i, često, uprkos njegovom “tehnološkom miljeu”.[vi] Tih ranih 1960-ih godina, u vrijeme Štrausovog ulaska u arhitektonsko-kulturno polje socijalističkog Sarajeva, globalne transformacije ovog miljea urodile su prvim konceptualizacijama u arhitektonskoj teoriji, poput one britanca Reynera Banhama o razmedju “mašinskih doba”.[vii] Banham je kritizirao arhitekte prije-ratnog modernizma zbog površnog shvatanja tehnologija i materijala, a modernističku apoteozu mašine prezentirao kao stilski motiviranu “mašinsku estetiku.”[viii]
Za to vrijeme, Štraus je ulazio u prve disciplinarne obračune sa istom ovom generacijom, koju je u Sarajevu sugestivno predstavljao Juraj Neidhardt, i to sa sličnim argumentima. Neidhardtovo insistiranje na organskoj arhitekturi po nepisanim pravilima geografsko-istorijskog regiona smatrao je lokalističkim i skupo plaćenim zanemarivanjem trendova u konstrukciji i materijalima (“nisu imali pojma o, niti interesa za ono što se dogadja u svijetu”).
Deset godina kasnije, Štraus je opisivao Skenderiju Živorada Jankovića i Halida Muhasilovića kao emblem dolaska “jednog novog vala svježe generacije arhitekata uključenih u progresivne tokove arhitekture danas,”[ix] pri čemu je ova “svježina” proizilazila, izmedju ostalog, i iz “poznavanja i primjene složenih prostornih konstrukcija i savremenih materijala.”[x] Štrausovo višeslojno oduševljenje Skenderijom korespondiralo je, njemu savremenim, Banhamovim nastojanjima da opiše tehnologijom vodjenu i prožetu arhitekturu: pored etične “slikovnosti”[xi] koja je postignuta iskrenim uprizorenjem konstrukcije i materijala, u Skenderiji je upotreba novih tehnoloških rješenja, poput jednog od prvih sistema klimatizacije u Jugoslaviji, omogućila stvaranje dubokog “okruženja” – zatvorenog “dobro temperiranog”[xii] svijeta koji se je protezao nad zemljom, pod zemljom i u svim pravcima. Štraus je, u vrijeme pisanja ove eulogije Skenderiji, već testirao spregu “slikovnosti” i konstruktivno-materijalne pismenosti u konkursnom radu za Muzej avijacije u Beogradu (“prema nebu se može odnositi jedino koncentrična struktura, na primjer – kišobran”), a dimenziju dubokog interioriziranog okruženja u konkursnom radu za Novu zgradu opere u Sofiji (“razmjeravali smo odnose unutrašnjih putanja i prostornih dogadjaja – sala”). U 1972. je, kao novi urednik sarajevskog arhitektonskog žurnala ARH, bio spreman da proglasi kako su opredjeljenja -koja je Banham istovremeno pripisivao “novom brutalizmu” i “autre” arhitekturi – karakteristike “novog vala.”
Ove sličnosti u afinitetima izmedju Štrausa i Banhama nisu slučajne. Uprkos razlikama izmedju njihovih političko-ekonomskih mehanizama, i na Zapadu i u Jugoslaviji je ekonomski prosperitet prvih poslijeratnih decenija – uz redeistribuirajuću disciplinu države blagostanja – stvorio okruženje “dobro temperirano” za kulturnu proizvodnju u kome je bilo lako zamisliti objektivno kretanje tehnološkog progresa kao jedinu relevantnu determinantu arhitektonskog djelovanja. Dok je prva generacija socijalističko-jugoslovenskih modernista, čiji je zalazak u sarajevskom kontekstu insinuirao Štraus najavljujući nalet “novog vala,” izmišljala temeljite reorganizacije arhitektonske struke, uplitala se u urbanizam na institucionalnom nivou i pretendovala na arhitektonsko-teoretski doprinos, Štraus je svoj jednako samoprijegorni rad ostvario unutar jednog već uspostavljenog profesionalnog sistema čije je prednosti koristio i vrijednosti bezrezervno unapredjivao, ne odustajući nikada od rezerviranosti koja mu je osiguravala manevarski prostor za meta-komentar.
U toku tri decenije koje su dijelile banjalučkog dječaka u “nevidljivom liftu” i autoritativnu figuru sarajevske arhitektonske kulture, Štraus je prošao profesionalnu putanju čija je dispozicija bila mnogostruko obilježena jugoslovenskom državnom organizacijom. Studij je započeo u Zagrebu sa “partizanskom stipendijom,”[xiii] a nastavio u Sarajevu na Tehničkom fakultetu koji je, kao i ostale slične sarajevske institucije 1950ih godina, okupljao uzorak sve-jugoslovenske tehničke ekspertize. U vrijeme finalizacije studija Štrausa je inspirirala kolonada “V” stubova sarajevske poslovne zgrade “Šipad” Tihomira Ivanovića – beogradskog arhitekta i jednog od privremenih ranih mentora projektne organizacije “Arhitekt,” u kojoj će Štraus zauzeti svoj životni crtaći sto već 1959. U toku narednih deset godina je, tragom ove tehno-estetske geste, formirao portfolio referenci projekata koje je mogao naći u “rijetkim časopisima koje je donosio neko iz diplomatije”[xiv]: Whitney muzej u New Yorku (Breuer), zgrada Interbau u Berlinu i katedrala u Braziliji (Niemeyer), opera u Sydneyu (Utzon) (“najbolji objekat, prvo sam vidio crtež”).
Već 1964. godine sjedio je za konferencijiskim stolom Urbanističkog zavoda Sarajeva uz njegovog direktora i autora Generalnog urbanističkog plana grada – Zdravka Kovačevića – u ravnopravnoj diskusiji sa kolegama iz Ljubljane, Zagreba i Beograda o svježe predstavljenom sarajevskom GUP-u. U istoj ovoj godini su Kovačević i Štraus dobili prvu nagradu na medjunarodnom konkursu za kompleks Ministartsva PTT-a u Addis Ababi. Dva mjeseca po dobijanju obavještenja o nagradi otputovali su u Etiopiju, rutom već dobro utabanom od strane jugoslovenskih diplomatskih jedinica i nekih gradjevinskih preduzeća. Ubrzo otvoreni autorski biro “Z. Kovacevic & I. Straus – architects & town planners” pridružio se birou beogradskog “Centroprojekta” i “Napred”-a koji su u Addis Ababi već gradili u prijateljskom ekonomsko-političkom ozračju Pokreta nesvrstanih (“…primio nas je ministar pošta, koji nam je lično uručio nagradu. Čestitao nam je izražavajući zadovoljstvo što smo dobitnici prve nagrade – baš mi, Jugosloveni.”[xv]).
Štraus se vratio u Sarajevo prije Kovačevića, ali je nastavio opsesivno pratiti izvodjenje kompleksa. Rješavanje oblikovno-tehnoloških problema u radu sa staklenim omotačem – grijanje, vjetrenje i zasjenjivanje – u uslovima vlažne suptropske klime Addis Ababe doprinijeli su smjelosti koja mu je bila neophodna da na jugoslovenskom konkursu za Muzej vazduhoplovstva u Beogradu predstavi transparentni lebdeći prsten – projekat koji je tih kasnih 1960ih morao izgledati kao slika čiste tehnologije, ali je bio i nabijen tehnološkim problemima.
Upravo je ova smjelost postala ključna karakteristika Štrausove profesionalne figure koja se je, zajedno sa Muzejom avijacije, pomolila u jugoslovenskom arhitektnosko-kulturnom polju, obilježenom tananim balansom izmedju birokratiziranih firmi i ingenioznih autora, ali i suptilnom drugarskom hijerarhijom “razvijenog sjevera” i “nerazvijenog juga.” Štraus je, u retrospektivi, otvoreno govorio o nekadašnjem “relativnom provincijalizmu” Sarajeva kao graditeljskog centra,[xvi] ali sa nonšalancijom koju je sebi mogao dozvoliti samo jedan od samosvjesnih protagonista sarajevske, ali i jugoslovenske, progresivne transformacije. U ranim 1970-im godinama mentorstvo kulturnih centara “razvijenog sjevera” bilo je tek zapisano u sarajevskim stenografskim bilješkama i gotovo daceniju starim partijskim dokumentima: Tehnički fakultet, zavodi i instituti bili su opremljeni gotovo isključivo domaćim kadrom, sarajevski arhitekti dobili su prvu saveznu nagradu Borbe, “Arhitekt” i “Dom” su preuzimali sve kompleksnije i veće zadatke, Energoinvest je imao 25 000 zaposlenih.
Štraus, koji je osvajao konkurs za konkursom, postao urednik ARH-a i dominirao projektnom organizacijom “Arhitekt”, bio je istinsko simbolično lice sarajevske – a time i jugoslovenske – tehničke emancipacije. Njegov sofisticirani imidž, nemoguće elegantna figura, beskrajno samopouzdanje, savršena dikcija i istinska erudicija osiguravali su mu centar pažnje gdjegod da je išao. Osim objektivnih strukovnih postignuća, ovakva grandiozna ličnost bila mu je resurs u zauzimanju istaknute pozicije u jugoslovenskoj arhitektonskoj kulturi, a otklon izmedju njegovog snažnog prisustva i tobožnje inferiornosti miljea koji je prezentirao na saveznim skupovima ga je zabavljao (“javio bih se i rekao (sa šeretskim osmjehom): ‘može li bosančeros nešto da kaže?’”). Imao je duboku vjeru u Arhitekturu Jugoslavije kao rezultat kolektivnog napora, a njegov interes za rad kolega je prevazilazio objektivističke disciplinarne granice: cijenio je Turinu, Miheliča, Bogdanovića i Ugljena, dopadao mu se rad Mušiča, Richteru se divio i volio ga je, prijateljevao je i proživljavao uspjehe i, rjedje, neuspjehe sa Mitrovićem.
Ova vjera (ali i zadobijeno povjerenje) omogućili su mu da napiše jedinu hroniku ujedinjene jugoslovenske arhitekture, koju je objavila sarajevska “Svjetlost” 1991. godine. Na unutrašnjoj naslovnici knjige, ispod naslova “Arhitektura Jugoslavije 1945-1990,” Štraus je postavio fotografiju Mitrovićevog stambeno-poslovnog centra “Genex” (“na prvu stranu sam stavio Genex-a, uprkos svima”). Pored arhitektonskog kvaliteta i autorske smjelosti koju je cijenio, Štraus je zasigurno izabrao da prikaže “dva kontraverzna tornja-blizanca”[xvii] na ovom istaknutom mjestu u knjizi zbog istovremene hronološke simbolike. Izgradjen 1980. godine u sirovom betonu, Genex je u Štrausovoj istoriji stajao na vremenskoj razdjelnici poslije koje su jugoslovenski arhitekti “gubili korak sa svijetom” u kome je “mokri postupak” u gradjenju zamjenjen gotovo potpunom industrijalizacijom graditeljstva.[xviii]
Za Štrausa-arhitekta, koji je realizirao svoje najveće “kuće” u deceniji koju je Štraus-hroničar proglasio decenijom kašnjenja i zaostajanja, ovakav zaključak morao je biti poduprt mnoštvom dinamika izmedju autorskih želja i tehnoloških mogućnosti. U prostorijama “Arhitekta” – tog još uvijek misterioznog tehno-birokratskog asamblaža socijalističke projektantske organizacije – Štrausove ideje su nastajale, ostvarivane i propadale kroz procese koji tek čekaju adekvatnu istoriografsku kontekstualizaciju. Kakve mogućnosti i ograničenja tehnološkog miljea, kakve sprege ovog miljea sa disciplinarnom kulturom u “Arhitektu” i izvan njega, kakvi mehanizmi vladanja i na kojim nivoima su rezultirali ranih 1980-ih godina Štrausovim putovanjem “u svijet,” gdje je izabrao tačnu nijansu žutog omotača sarajevskog “Holiday Inn”-a? Ovaj kompaktni aluminijumski panel, proizveden “na zapadu”, uvezen u Jugoslaviju po proračunatim tarifama, i “suho montiran” trebao je uključiti arhitekturu olimpijskog Sarajeva u tehnološki determinirane “progresivne tokove.” Svega deset godina kasnije, medjutim, arhitektura “Holiday Inn”-a (uključujući žutinu njegove fasade) je, u pervertiranim uslovima opsade grada, postala agentom u medijatiziranom “vidjenju” i izgradnji internacionalnog subjektiviteta o uništavanju Sarajeva.[xix]
Nepredvidjeni životi Štrausovih “kuća” u godinama agresije, djelimično opisani u jedinstvenom svjedočanstvu “Arhitekt i barbari,” morali su doprinijeti suptilnoj rezervi koju je zadržavao prema svojim izvedenim objektima (“nisu važni moji crteži, kuća je izgradjena”). Kao elementi marindvorske “geografije konflikta”, i “UNIS”-ovi neboderi i “Holiday Inn” su, u simondonovskim terminima, “objektivizirali svoju tehničnost”[xx] na načine koji su bili u labavim i problematičnim vezama sa “manifestacijama civilizacije i kulture”[xxi] uprizorenim na Štrausovim crtežima.
Simondonu, koji je objavio separat “O načinu egzistencije tehničkih objekata” u vrijeme vrhunca francuskih tehno-militarističkih operacija u Alžiru, moralo je biti jasno, kao i Štrausu u Sarajevu 1992, da “tehničnost” može biti saobražena sa jednim režimom, ćudljivim i prepodobnim, proizvoljno i promjenljivo povezanim sa tokom tehnološkog progresa. Zato je 1959. godine pisao da tehnički razvoj koji je fragmentiran i koji zaobilazi “nerazvijeni svijet” ne obezbjedjuje “humani progres.”[xxii]
Da je Jugoslavija u to isto vrijeme operisala na marginama ovoga režima čitljivo je u tadašnjim anti-hegemonističkim političko-organizacionim eksperimentima usmjerenim ka uznemiravanju ne-ravnoteže izmedju razvijenih i nerazvijenih: 1961. godine je, na primjer, Alžir pristupio Pokretu nesvrstanih u Beogradu, a rješavanje ekonomskih dispariteta izmedju jugoslovenskih republika bilo je još uvijek (iako sve manje) razmatrano kao humanistički, a ne samo politički problem. Deset godina kasnije, Štraus je u editorijalu ARH-a proglašavao penzionisanje prve generacije modernista koju je nazivao “ekvilibristima,”[xxiii] upravo zbog, po njemu ispraznog, promišljanja humane arhitekture – “po mjeri čovjeka”. Ovo, medjutim, ne iznenadjuje: za Štrausovu generaciju, koja je stasala u Jugoslaviji 1960-ih godina, humanizam se morao činiti kao “sine qua non” svakog razvoja, a hijerarhijska relacija centra i periferije kao nestabilna i popraviva okolnost. Prava je šteta što visoka tehnička kultura koja je podupirala “ukus za konstrukciju”[xxiv] ove generacije jugoslovenskih arhitekata nije investirana u sistematsku medijaciju izmedju društvenih uslova i ekonomskih faktora koja je, kao što nas podseća Simondon, tehničko-organizacioni problem prvog reda. Nezaliječivi gubitak Ivana Štrausa povod je “istražiteljima” (kako je sa simpatijama i sarkazmom istraživača znao da preinači Štraus u trenucima pretjerane istraživačke radoznalosti) – da otvore ovo i mnoga druga pitanja njegovog istinski zadivljujućeg života i djela.
[i] Svi citati u zagradama: Ivan Štraus, u razgovoru sa autoricom ovog teksta.
[ii] Kurto, Nedžad “Poslovni centar UNIS,” u Ivan Štraus – Arhitekt, Ivan Štraus, 85-86. Sarajevo: Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine, 2002, 86.
[iii] Simondon, Gilbert. Du mode d’existence des objets techniques, Paris: Aubier, 1958
[iv] Ibid, 342
[v] Na primjer: e-flux: https://www.e-flux.com/journal/82/133160/the-genesis-of-technicity/, funambulist: https://thefunambulist.net/philosophy/simondon-episode-02-the-citizen-craftswoman-simondon-after-marx-spinoza
[vi] Simondon, Gilbert. “The Limits of Human Progress: A Critical Study,” u Cultural Politics, Vol.6., Br. 2., 229-236, 2010
[vii] Banham, Reyner. Theory and Design in the First Machine Age, London: The Architectural Press, 1960.
[viii] Banham, Reyner. “Machine Aesthetes,” New Statesman 55 (August 1958), u A Critic Writes: Essays by Reyner Banham, Reyner Banham. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1996, 27
[ix] Štraus, Ivan. “Nagrada ‘Borbe’ – Afirmacija arhitekture,” u: ARH – revija za savremenu arhitekturu, Br.13-14, 1972., 2
[x] Idem.
[xi] Banham je najprije upotrebio termin “slikovnost” (imageability), u pozitivnim kritičkim prikazima djela Smithsonovih, kao primjernog za struju “novog brutalizma”. Osnovna obilježja “novog brutalizma” bila su: 1. pamtljivost slike; 2. jasna prezentacija konstrukcije; 3. vrijednovanje materijala. Vidi: Banham, Reyner. “The New Brutalism,” The Architectural Review 118 (Decembar 1955) u Banham, A Critic Writes, 15
[xii] Banhamov koncept “dobro temperiranog okruženja” (well tempered environment) je trebao uspostaviti promjenu paradigme u arhitektonskoj istoriji: umjesto fokusa na stilska, kompoziciona i dispoziciona pitanja, Banhamova istorija se fokusirala na pitanje kako je razvoj arhitekture bio odredjivan razvojem mehaničkih sistema osvjetljavanja, grijanja, hladjenja i vjetrenja. Visi: Banham, Reyner. The Architecture of the Well Tempered Environment. Chicago: The University of Chicago Press, 1984.
[xiii] Štraus, Ivan. Arhitekt i barbari, Sarajevo: Medjunarodni centar za mir, 1995, 13
[xiv] Štraus, Ivan, u razgovoru sa autoricom ovog teksta
[xv] “Sarajevski projektantski biro u Adis Abebi,” u Oslobodjenje, 6.5.1964.
[xvi] Štraus, Ivan. Arhitekt i barbari, Sarajevo: Medjunarodni centar za mir, 1995, 19
[xvii] Štraus, Ivan. Arhitektura Jugoslavije 1945-1990, Sarajevo: Svjetlost, 1991, 97
[xviii] Ibid. 166
[xix] Smirl, Lisa. “‘Not Welcome at the Holiday Inn’: How a Sarajevan Hotel Influenced Geo-politics,” u Journal of Intervention and Statebuilding, Vol.10, Br.1, 32-55, 2016
[xx] Simondon, Gilbert. Du mode d’existence des objets techniques, 152
[xxi] Štraus, Ivan. Arhitekt i barbari, 17
[xxii] Simondon, Gilbert. “The Limits of Human Progress: A Critical Study”
[xxiii] Štraus, Ivan, u razgovoru sa autoricom ovog teksta
[xxiv] Skansi, Luka. “Unity in Heterogeneity: Building with a Taste for Structure,” u Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia 1948-1980, eds Martino Stierli i Vladimir Kulić. 64-71, New York: The Museum of Modern Art, 2018