COLLEGIUM ARTISTICUM 2020 – Arhitektura
  • 2020-04-06
  • Danas, 06.04.2020. po prvi put smo u situaciji da na drugačiji način sa vama podijelimo projekte prijavljene za izložbu Collegium Artisticum. Da li je to dobro ili ne, ne znamo ali cijenimo i poštujemo datum, tradiciju, našu i vašu naviku. Uz to želimo vam prenijeti pozitivne priče, dati vam priliku da “prohodate” kroz izložbu, kao da se ništa drugo ne dešava. Ove godine, izložbu objavljujemo online, bolje rečeno, dio izložbe. Kako naše kolege iz ULUBiH (Udruženje likovnih umjetnika) i ULUPUBiH-a (Udruženje likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti) iz tehničkih razloga nisu bili u mogućnosti imati ovakvu vrstu izložbe, mi ćemo projekte prikazati samo kroz (po jednu) fotografiju po radu, a ostatak ostaviti za fizičku izložbu.

    Članovi žirija su ove godine imali težak zadatak, mnogo dana za razmišljanje i sate razgovora, ali su došli do cilja. Prenosimo vam mišljenje i stav žirija a nakon toga i rezultate i radove. Na dnu stranice možete pronaći online postavku izložbe kroz koju virtuelno možete prošetati 🙂

    Tročlana stručna internacionalna komisija za selekciju i valorizaciju radova za ovogodišnju izložbu Collegium artisticum 2020 – Arhitektura, koju čine: Vedina Babahmetović, Mladen Jadrić i Marko Dabrović je od 48 pristiglih radova iz cijele Bosne i Hercegovine,  odabrala 17 radova koji su prošli užu selekciju, ali su uz to odlučili da prikažu i ostale radove. Kako i zašto čitajte u nastavku:

    Nakon dvonedjeljnog procesa ocjenjivanja, žiri je zajednički odlučio da ovaj put neće praviti selekciju prijavljenih radova, nego naprotiv, predložiti da se svi prijavljeni radovi pokažu javnosti. Obrazloženje za ovakvu odluku sublimirano je u našim sljedećim stavovima.

    1.Ne samo stručna nego i šira javnost treba da dobije pregled bosanskohercegovačke arhitektonske scene i događanja u arhitekturi upravo na način da pokažemo i dobre i manje dobre radove. Budućnost ali i prošlost arhitekture uvijek je bila usko vezana uz njenu prisutnost i vidljivost – uživo i u medijima, bez obzira na veličinu i kompleksnost objekta.

    2.Imajući na umu da je arhitektura uvijek preslika društvenog konteksta, naše je tumačenje da upravo pokazujući cjelokupan opus cijenimo kolege koji su napravili iskorak u javnost i poslali svoje radova na žiriranje i učešće na Collegium Artisticum-u. S druge strane, smatramo da neselektivna postavka u ovom trenutku treba biti vrlo vidljiva i očigledna platforma koja će inicirati aktivno učestvovanje u diskusiji o arhitekturi i svim njenim licima, prvo u bosanskohercegovačkim uslovima, a onda i šire, koja će pokrenuti dijaloge, ne samo sa aspekta takmičenja već prije svega kulturne i kulturološke razmjene unutar struke i izvan nje – sa javnošću.

    3.U momentu kada je sitaucija sa Corona virusom preko noći oduzela mogućnost za socijalne kontakte, postoji opasnost da svi koji se bave kreativnim djelatnostima ostanu preko noći van domašaja svakog socijalnog radara, još više marginalizirani ili pak potpuno nevidljivi.

    U svakoj nesreći postoji i dio nade: članovi žirija su složno preporučili da se poput mnogih drugih kulturnih institucija izložba pokaže i virtualno i fizički, kada se za to steknu uvjeti. Na ovaj način dobijamo dva otvaranja CA2020 – jedno virtualno i jedno realno. Tako se sačuvala tradicija i izložba se otvorila 6.aprila. Asocijacija arhitekata u BiH tako realizira promjene koje bi se ionako desile – u pravi trenutak.

    Kratki osvrt na rad žirija u hronološkom redoslijedu: Do 22.marta 2020. predana su 42 rada, nakon produženja roka predaje uzrokovanog novonastalom situacijom dodatno je predano još 6 radova. Prilikom ocjenjivanja radova vodilo se računa da svi radovi dobiju jednak tretman.

    U tu svrhu je žiri uspostavio kriterije koje je koristio kod ocjene radova:

    1.Originalnost ideje
    2.
    Kvalitet i reprezentativnost rješenja, kao i odnos s okolinom
    3.Kvalitet prostora, koherentnost proporcija, kvalitet pojedinačnih elemenata
    4.Ekološki kvalitet
    5.Kvalitet i kompleksnost tehničkog rješenja i izvedbe

    Generalni osvrt na nominirane i nagrađene radove

    Nakon selekcije radova, u užu konkurenciju radova – kandidata za nagrade ušlo je 17 radova: po četiri u kategorijama “Realizacija” i “Enterijeri”, šest u kategoriji “Ideja” i  tri rada pod naslovom “Ostalo” – skupina koja se bavi specijalnim aspektima arhitekture koje nije moguće svrstat u tri prve kategorije.

    Konačna odluka žirija i podjela nagrada uslijedila je u četvrtak, 02.Aprila. Žiri je odlučio da dodijeli tri nagrade  i jedno specijalno priznanje. Nagrađeni radovi su:

    GORILLA NEST, Rwanda, u kategoriji OBJEKTI – Autor: Grupa ARH – Sead Gološ

    HALF HOUSE , Sarajevo, u kategoriji ENTERIJERI –  Autor: Projekt V Arhitektura – Lucy Dinnen i Vernes Čaušević

    POSTINDUSTRIAL AGRICULTURAL RIVIERA ZENICA, u kategoriji IDEJE – Autor: FILTER + ARCHIPELAGOS – Nedim Mutevelić, Vedad Islambegović, Kenan Vatrenjak, Asmir Mutevelić, Ibrica Jašarević + Jonus Ademović, Christos Athanasiou, Nera Džanić

    Specijalno priznanje

    – Knjiga SVJETLO U DIZAJNU u kategoriji: OSTALO – Autor: Srđa Hrisafović


    Kada bi postojala nagrada za tekstualno objašnjenje realne situacije u arhitekturi zaslužio bi je
    Amir Vuk koji svojim ironičnim i duhovitim tekstom poentirano objašnjava paralalnu realnost djelovanja arhitekata sa jedne i druge strane granice Evropske Unije. Duhovitost i strpljenje mogu ublažiti simptome ali neće riješiti probleme u kojem se nalaze arhitekti u BiH. Diskusiju o ovome trebalo bi proširiti i adresirati na čitavo društvo: da li nam je i koliko važna arhitektura i šta očekujemo od nje? Možda bi iskreni odgovori na ovo pitanje doprinijeli jasnijoj slici stvarnosti od usporedbi sa situacijom u recimo srednjoj ili zapadnoj Evropi. Po mišljenju žirija izbor svih radova za izložbu dobra je platforma za početak kritike i samokritike.

    Samorefleksija može početi sa tematskim presjekom radova predanih za izložbu: Javni prostori, tako esencijalni u demokratskom društvu su rijetki ili su potisnuti u ulogu kulise. Generalni je utisak da komercijalna vrijednost skoro u pravilu stoji ispred kvalitete prostora za socijalizaciju, a simptomatično je iznenađujuće mala prisutnost stambene arhitekture, posebno odsustvo poticajne/socijalne gradnje, da samo nabrojimo neke od općih karakteristika.

    Čini se da društvo odgovornost  i odluke o formiranju javnog ili zajedničkog prostora gura u ruke privatnih firmi, ali poslovni objekti su više fokusirani na natjecanje u formalnom izrazu. Kada se pogleda skromnost ulaganja u većinu enterijera, mora se postaviti i pitanje da li je moguća ekonomska održivost arhitekonskog ureda na bazi ovako skromnih investicija ili iza svega stoji još jedno tipično samoiskorištavanje?

    Protekla godina prošla je u znaku prirodnih katastrofa i podsjetila nas da je suživot i respekt pred “majkom prirodom” pitanje opstanka naše vrste na ovoj planeti. Projekat Gorilla Nest lijep je primjer arhitekture koja je tu samo zbog netaknutog okoliša, a ne obratno. Čitav niz oblikovnih elemenata nastao je iz direktnog dijaloga s neposrednom okolicom. Lijep primjer inverzije diskursa generacije Gološevih učitelja, gdje je dominacija arhitekture nad prirodom bila credo. Ovaj projekat djeluje osvježavajuće u društvu klasičnih arhitektonskih zadataka i potiče važnu diskusiju koja će nas još dugo pratiti. Uspješan izlet na drugi kontinent, trebao bi ohrabriti i druge kolege da pokušaju međunarodni iskorak.

    Projekat “Bivak Zoran Šimić”, slično kao i predhodni upravlja fokus promatrača na prirodu. Minimalistički projekat čija forma eksperimentira sa ekstremnom ekonomijom prostora. Veliko je pitanje je da li će projekti poput obje ove realizacije moderne Noeve arke, biti moguće u generacijama koje će doći iza nas?

    Obiteljska kuća jedna je od najbrojnih tipologija i na ovogodišnjem salonu. Najuspješnije rješenje ponudio je Jasmin Sirčo projektom kuće za odmor u Bijelom Polju. Njegovo rješenje bilo je jedino u konkurenciji nekoliko obiteljskih kuća koje za inspiraciju koristi nepretenciozni arhetip kuće s dvovodnim krovom.

    Studio Zec u Hotelu Kumbor u Crnoj Gori predstavio je vjerovatno najkompleksniji objekat na ovogodišnjem salonu. Amir Vuk, Sanela Belko i njegov tim spretno sklapaju elemente u, tipično za njegovu arhitekturu, eklektične kombinacije modernističkih citata koje nas vraćaju u zlatno doba turizma i rajskih enklava u direktnom kontaktu s prirodom.

    Svjetli momenti u kulturi gradnje na ovogodišnjem salonu kriju se uglavnom u malom mjerilu i dolaze u momentu većinom kao produkt dobre suradnje arhitekata i privatnih investitora. U tom kontekstu interesantan je projekat Half House (pola kuće) koja je produkt sučeljavanja kontrasta formalne i neformalne gradnje, toplih i hladnih materijala, prirodnog i umjetnog okruženja. Generički nastala, neprekidno nadograđivana od osamdesetih godina na ovamo, ova “kolaž-kuća” prošla je kroz niz ad-hoc transformacija dok nije došla do trenutnog oblika. Projekat je tipičan za mnoge bosanskohercegovačke kuće, ali i za fenomen „cocooning-a“ i pokazuje toliko tipičan fokus na privatni prostor. Detalji su precizno projektirani i zanatski dobro izvedeni. Velike staklene površine se smjenjuju sa drvenim elementima koji se protežu cijelom visinom i dužinom trpezarije, dnevnog boravka i terase.

    Muzej drvorezbarstva u Konjicu pokazuje nam da je drvo kao materijal tradicionalni ali i high-tech materijal i da u isto vrijeme ostaje izazov. GP Jazavac pokazuje da je moguće osmisliti prostor i sa minimalnim budžetom. Nomen ist omen – Global one ured – boje i transparentni elementi kreiraju radni prostor koji bi uistinu moga postojati na svim kontinentima.

    U kategoriji Ideja, nalazi se nekolicina interesantnih projekata koji tematiziraju tipične urbane probleme u BiH u mikromjerilu (npr. Projekat Maslešino dvorište) i u makromjerilu.

    Problem upotrebe postindsutrijskih areala, tipičan je za nekolicinu bosanskohercegovačkih gradova čiji je karakter, identitet i ekonomija baziran na velikim industrijskim pogonima iz prošlog stoljeća. Grupa FILTER + ARCHIPELAGOS nudi viziju postindustrijskog dijela grada koji mora, ni manje ni više, svoj karakter iznova iznaći. Pitanje koje su postavili na početku: „Šta u današnjim globalnim ekonomskim tokovima i političkim prilikama ima takvu moć da služi kao generator stvaranja “novog grada”, na isti način na koji je Željezara radikalno transformisala grad Zenicu i postala…sinonim za nju“ nije mali zadatak. Zenički Riječni Kvart nudi višeslojna rješenja „otvorenog grada“ koji se otvara novim tehnologijama ali ne bez rezerve i koristi priliku da tematizira rijeku i učvrsti urbane veze sa gradskim centrom. Ovaj projekat mogao bi poslužiti kao platforma za početak diskusije koja će se morati voditi u mnogim gradovima širom Bosne i Hercegovine.

    Žiri je odlučio da dodijeli specijalno priznanje za knjigu “Svjetlo u dizajnu”, autora Srđe Hrisafovića. U vremenu kad znanje odlučuje o budućnosti čitavog društva angažman kolega u nauci i edukaciji trebao bi biti honoriran.

    Žiri je odlučio da ne dodijeli priznanje Grand Prix, a takva odluka je logičan slijed svega rečenog u već ispričanoj priči.

    I, konačno, nadamo se da smo na ovaj način već začeli dijalog koji bi se trebao nastaviti i u konačnici dati odgovor gdje je i gdje ide bosanskohercegovačka arhitektura.

    Spisak radova koji su prošli užu selekciju:

    ENTERIJERI
    – Projekt V arhitektura /Lucy Dinnen i Vernes Čaušević/  – Half House – NAGRADA ZA ENTERIJER
    – Željko Kusić – GP Jazavac
    – Normal arhitektura /Emir Salkić/ – Muzej drvorezbarstva Konjic
    – Firma doo /Nermina Zagora i Dina Šamić/ – Global One ured

    OBJEKTI REALIZACIJE
    – Grupa ARH /Sead Gološ/ – Gorilla Nest, Rwanda -NAGRADA ZA REALIZACIJU
    – Filter arhitektura /Nedim Mutevelić, Vedad Islambegović, Ibrica Jašarević, Asmir Mutevelić i Kenan Vatrenjak/- BIVAK Zoran Šimić
    – Jasmin Sirčo – KUĆA ZA ODMOR Bijelo Polje
    – Studio Zec /Amir Vuk, Sanela Belko/ – HOTEL KUMBOR, Crna Gora

    IDEJE
    FILTER + ARCHIPELAGOS /Nedim Mutevelić, Vedad Islambegović, Kenan Vatrenjak, Asmir Mutevelić, Ibrica Jašarević + Jonus Ademović, Christos Athanasiou, Nera Džanić/ – Postindustrial agricultural Riviera Zenica-NAGRADA ZA IDEJU
    – Normal arhitektura /Emir Salkić/ – Roditeljska kuća
    – Jasmin Sirčo, Emina Alić, Zejd Kobilica – Zid
    – Tim small Scale istraživački centar za prostor – Andrea Janičić, Nikolina Hassam Dorsen (studentice), Slobodan Peulić, master arhitekture i dr Igor Kuvač, dipl.inž.arh. (koordinator) – Maslešino dvorište
    – Nikola Ostojić – Open source centar inovacija Sarajevo
    – Ena Kukić i Dinko Jelečević – Sarajevski memorijal

    OSTALO
    – Srđa Hrisafović- Svjetlo u dizajnu /knjiga/ -SPECIJALNO PRIZNANJE
    – Jasmina Memić i Srđa Hrisafović -Iluminacija fasade Gradske Vijećnice
    – Alma Huremović – Sakralne zgrade kao centri mikrolokaliteta u funkciji jačanja javnog života

    Kao što je već naglašeno u obrazloženju žirija, i radovi koji nisu prošli selekciju će biti predstavljeni na izložbi Collegium Artisticum 2020.


    A kroz izložbu “prošetajte” ispod (preporučujemo full screen) 🙂

     


    Partneri AABH su kompanije: Sika BHVelux, Conty plus, Terrasit i ACO Grupa.

    Sika BH (Sika AG) je specijalizirana švicarska kompanija za proizvodnju građevinske hemije, te vodeća u razvoju i proizvodnji sistema i proizvoda za lijepljenje, brtvljenje, prigušenje, statička ojačanja i zaštitu u građevinskom sektoru i industriji.

     

    Conty plus snabdijeva tržište pločastim materijalima, okovima, drvnom građom, podovima i dodatnom opremom namijenjenim proizvodnji namještaja, opremanjem objekata različitih namjena i uređenju interijera.

    Velux Bosna i Hercegovina d.o.o. se bavi prodajom i marketingom VELUX krovnih prozora, sjenila, prozora za ravni krov s kupolom i svjetlosnih tunela. Više od 70 godina VELUX grupa stvara bolje uvjete stanovanja za ljude širom svijeta – korištenje dnevnog svjetla i svježeg zraka.

    Terrasit je vodeći ponuđač proizvodnog programa toplinskih izolacija, podnog grijanja i ambalaže na tržištima srednje i jugoistočne Evrope za ciljne grupe trgovačkih kuća, građevinskih kompanija, završnih radova u graditeljstvu (krovopokrivači, fasaderi, podopolagači, izvođači mašinskih radova i industrije).

    ACO Grupa jedan je od lidera na svjetskom tržištu po proizvodnji sistema za površinsku odvodnju. Klimatske promjene dovode nas oči u oči sa brojnim izazovima kako bi ponudili kvalitetna i inovativna rješenja kao odgovor na dolazeće ekološke promjene. Svojim integrisanim pristupom, ACO se zalaže za profesionalnu odvodnju, ekonomično prečišćavanje, te kontrolisano ispuštanje i ponovnu upotrebu vode.
    Podijeli

    Iz arhive