Projekt Zavjetna kapela na svetištu Kondžilo, odabran od strane stručnog žirija na selektivnoj izložbi Collegium artisticum – Arhitektura 2019 u kategoriji Realizacija.
Projekt: Zavjetna kapela na svetištu Kondžilo, Komušina
Autor: Ana Bosankić i Juro Pranjić – NOVI DOM d.o.o.
Više o projektu možete pročitati u nastavku.
(Materijal koji slijedi je dio autorove prijave na CA te je korišten u sklopu izložbe)
Svetište Kondžilo je središnje marijansko svetište Vrhbosanske nadbiskupije. Preko 250 godina katolici iz svih krajeva svijeta hodočaste na Kondžilo i štuju čudotvornu sliku Gospe od Kondžila. Na brdu Kondžilo se ranije nalazila samo drvena dotrajala kapelica, te je bilo neophodno izgraditi svu neophodnu infrastrukturu za potrebe velikog broja hodočasnika.
Projekt zavjetne kapele je sastavni dio cjelovitog urbanističko-arhitektonskog rješenja kompleksa svetišta kojeg također čine i vanjski oltar, svećenički dom, prateći objekt sa toaletima i križni put po rubu parcele. Izgradnja Svetišta Kondžilo je započeta 2010. godine, a kako je riječ o složenom i zahtjevnom projektu njegova izgradnja teče fazno. Do sada je u potpunosti realiziran samo objekt zavjetne kapele. Zavjetna kapela je središnje mjesto Svetišta te je locirana na vrhu brda Konžilo na povijesnom lokalitetu gdje se uvijek nalazila. Objekt kapele je centar i znak Svetišta, suvremeno mjesto identifikacije zajednice prožeto dubokom simbolikom koja je usmjerila i njegovo arhitektosko oblikovanje.
Zavjetna kapela svojim vanjskim izgledom predstavlja sklopljene ruke u molitvi koje visoko podižu križ te u memoriji čuva arhitipsku siluetu prve poznate skromne kapelice iz 1906. godine. Centralna pozicija kapele dodatno je naglašena njenom pravilnom orijentacijom naspram strana svijeta te ona postaje kompas i putokaz svima koji dolaze.Tlocrtno je kapela kvadrat uokviren križem na kružnom postamentu. Kombinacijom osnovnih geometrijskih oblika i kružnica koje se prožimaju kroz cijeli kompleks formirani su prepoznatljivi i dostojanstveni prostori.Arhitipska silueta, simbolika i ornamentika u suvremenim interpretacijama nastavljaju trajati u svijesti korisnika prostora kroz asocijacije na već viđeno, naučeno i naslijeđeno.Pravo na ovovremenost ne poništava značaj stečenog naslijeđa nego kroz njegovu nadogradnju otvara mogućnost za kreiranje i pisanje osobne povijesti generacija koje dolaze.
Tehnički zahtjevna i inovativna konstrukcija i suvremena materijalizacija su redizajnirale arhitipsku siluetu kapele koja u novom ruhu vjerodostojno prezentira vrijeme u kojem je nastala i mogućnosti njenih graditelja. Kapelu čine četiri prefabricirana armiranobetonska nosača, izlomljene forme, povezana čeličnim zlobom u vrhu i kontinuirane staklene pozicije od Stopsol kaljenog stakla i kliznih četverokrilnih vrata.Iako se kapela nalazi u samom središtu platoa, na vrhu brda, pogled u enterijer kapele je u potpunosti onemogućen primjenom reflektirajućih crnih stakala.
Unutrašnjost kapele je introvertna, te formira mirno i dostojanstveno mjesto za skrušenu molitvu i kontemplaciju, štiti od pogleda izvana dok u isto vrijeme onome tko je unutar nje otvara slobodne vizure na sve strane svijeta. Zatvoreno – otvoreni prostor simbolizira svu složenost ovoga trenutka, nudi i traži preispitivanje i suočavanje, te formira posebno mjesto susreta gdje u tišini i tami izručujemo svoje molitve, tajne, želje i nadanja.U posebnim prigodama, kada se u procesiji na Kodžilo donosi slika Gospe Kondžilske, kapela čuva sliku te se tada u potpunosti otvara i služi kao prohodni prostor za hodočasnike.
Ograničenost primijenjenih materijala na brački mramor Veselje u poliranoj obradi, inox u brušenoj, poliranoj i pozlaćenoj obradi, granite na podu i staklenu crnu fasadu sugerira ovovremenost, dostojanstvo, trajnost i pročišćenje od svega suvišnog. Objekt kapele je skulptura u prostoru, mjesto nove, suvremene, dinamične i perspektivne identifikacije, znak i kompas.