Autor: AABH
Projekt “Kapela svetog Franje” u Gornjem Vukšiću pored Brčkog je odabran od strane stručnog žirija na selektivnoj izložbi Collegium artisticum 2017 među 12 radova u kategoriji Realizacija.
Projekt: Kapela svetog Franje, Gornji Vukšić kod Brčkog (objekat, enterijer i vanjsko uređenje)
Autori: Novi dom d.o.o. – Juro Pranjić, Ana Bosankić
Suradnik: Dr.art. Josip Mijić (vitraj)
Više o projektu možete pročitati u nastavku.
(materijal koji slijedi je dio autorove prijave na CA te je korišten u sklopu izložbe)

© Novi dom
KONTEKST
Kapela sv. Franje se nalazi u selu Gornji Vukšić pored Brčkog u središtu samog mjesta, na križanju mjesnih i lokalnih puteva, uz obalu rijeke Tinje.
Susjedni objekti su seoske kuće, porušene u ratu i djelimično rekonstruirane, skromnog i jednostavnog izraza. Stanovnici mjesta su većinom umirovljenici, dok je iseljeništvo mnogobrojno i vitalno.
Iseljeništvo mještana Gornjeg Vukšića je u najvećem broju novi dom pronašlo u Njemačkoj i Austriji, a veliki broj njih su već druga generacija imigranata u zemljama zapadne Europe. Odlike i posebnosti ljudi ovoga kraja su marljivost, dinamičnost, pokretljivost, otvorenost ali i izražena ljubav prema zavičaju i tradicijskom naslijeđu.

© Novi dom
KONCEPCIJA
Objekat kapele je znak mještana Gornjeg Vukšića, simbol sabranosti vjerničke zajednice i suvremeno mjesto identifikacije novih naraštaja ove zajednice u tranziciji.
Kontrast i sučeljenje suvremenosti i tradicije u samom društvu stvaraju napetost i u odnosu suvremene sakralne arhitekture naspram društvenog konteksta u kojem nastaje.
Sistematičnom analizom oba fenomena u njihovom kontrastu pronalazimo prostor za dodatno ukazivanje na njihove pojedinačne vrijednosti.
Tradicijske forme, simbolika i ornamentika u suvremenim interpretacijama nastavljaju trajati u svijesti korisnika prostora kroz asocijacije na već viđeno, naučeno i naslijeđeno.
Pravo na ovovremenost ne poništava značaj stečenog naslijeđa nego kroz njegovu nadogradnju otvara mogućnost za kreiranje i pisanje osobne povijesti generacija koje dolaze.

© Novi dom
Kompleks parka oko kapele i objekt kapele formiraju novo mjesno središte – mjesto susreta sa prijateljima, Bogom i sa samim sobom.
Otvoreni izdignuti plato je multifunkcionalni prostor za skupove, proslave i druženje a ograničen je kamenim zidom koji ima i funkciju klupa za sjedenje.
Objekt kapele je multiplicirana forma reinterpretirane arhitipske kapele koja ovisno o položaju promatrača formira specifičnu siluetu i vizuru. Poliformnost objekta kapele kreira dojam pokrenutosti i dinamičnosti, kompleksnosti i isprepletenosti, ali nudi i izbor individualnog pogleda i osobnog znaka – osobne razglednice mjesta.

© Novi dom
Unutrašnjost kapele je introvertna. Iako se kapela nalazi u samom središtu platoa, pogled u enterijer kapele je u potpunosti onemogućen formiranjem dominantne pune zidne opne, primjenom reflektirajućih crnih stakala ulaznog portala, vitrajem na prozorskoj poziciji prezbiterija i pjeskarenim staklima na otvorima bočnih zidova.
Semitransparentne površine otvora, u formi stilizirane ornamentike na bočnim pročeljima, propuštaju specifičnu i mističnu difuznu i zrakastu svjetlost u jutarnjim i večernjim satima.
Vitraj na prezbiteriju je pomjeren u sjenu zvonika da bi se izbjegla dominantna južna orijentacija i intezivna insolacija koja bi poništila kolorit vitraja.
Molitveni prostor je na ovaj način zatvoren u sebe te formira mirno i dostojanstveno mjesto za skrušenu molitvu i kontemplaciju. Elementi enterijerske opreme sakralnog prostora su koncipirani u skladu sa liturgijom i prožeti jedinstvenom dekorativnom matricom ornamenta stilizirane ptice sv.Franje – simbola slobode, mira, uskrsnuća, vječnog života i Duha Svetoga. Svi elementi enterijerske opreme su oblikovani u skladu sa dubokom i složenom simbolikom specifičnih funkcija kojima služe u liturgiji.

© Novi dom
Monokromatska bijela i svijetla materijalizacija elemenata enterijera dodatno naglašavaju posebnost prirodnog osvjetljenja.
Ograničenost primijenjenih materijala na brački kamen Veselje u poliranoj i pikovanoj obradi, inox u brušenoj, poliranoj i pozlaćenoj obradi te izbijeljeni hrast klupa i sedie sugerira dostojanstvo, trajnost i pročišćenje.
U kontekstu skromnog i ruralnog okruženja, objekt kapele sv.Franje postaje mjesto nove, suvremene, dinamične i perspektivne identifikacije, znak u prostoru i orijentir zajednice.

© Novi dom
Galerija fotografija